Saturday, January 15, 2011

the miracle of plain water :')

Ouuhh, sebenarnya dah lama nak buat entry ni. tapi selalu tak berkesempatan akibat kesibukan bekerja (alasan)

Hari-hari kita minum air, kan? tak boleh tak minum sebab itu keperluan asas.. ingat waktu belajar subjek PJK kat sekolah dulu? ya incik Maslow yang berjasa dengan segitiganya :')  beliau telah memperkenalkan segitiga itu dimana air dinyatakan sangattttt penting untuk tumbesaran sehat! so dia duduk kat level palingggggg bawah seperti dibawah.
(Tapi yang I paling suka ialah yang ZZZzzZZzz tu.. -_-")



(pic credit to Google)

So, untuk dapat kulit cantik berseri lagi gebbu tulus mulus :B kita kena banyak minum air dalam sehari! Oh, air masak ya..bukan air bergula. Itu ada efek khas lain pulak pada perkembangan dan peningkatan berat T_T  

Antara khasiat air masak yang berjaya digodek on the net ialah:

MENGURUSKAN BADAN -saja buat no. 1 sebab ni paling penting (V_V)
bukan nak provoke, tapi seorang kawan pernah bagitau I dia kurus sebab minum banyak air masak! segala air bergula ditukar dengan air masak! Berat memang turun mendadak... siyes, tak tihpu dia memang kurus sekarang...
one more, tips untuk kurus ialah sebelum korang makan, minum air putih banyak-banyak! sebab korang akan cepat rasa kenyang, dan sikit jelah korang makan :D strategi mengatakan tidak kepada MAKANAN! nyah kau..

PERAWATAN KECANTIKAN :B
ni kedua penting dalam list sebab like I said above, untuk kulit cantik macam Amber Chia, minum 8-9 gelas air. Tapi kadang-kadang tu susah nak buat, kan kan? sebab malas nak pegi isi air dalam botol kat pantry..tak pun terlupa (alasan lame seorang pemalas)

SEMBELIT -_-"
hah, korang tau la apa ini? (gaya bos I cakap)
siyes, sila la minum banyak plain water kalo korang ada masalah tersebut. no harm kan kalau asyik pegi toilet shishi, tapi untuk kesihatan usus besar anda..relakanlah..

MELAMBATKAN TUMBUH ZAT-ZAT PENYEBAB KANKER???
ya..kanser iaitu pembunuh no.1 masyarakat dunia berjiwa kental.. menurut kajian MAKNA lebih 70,000 kes cancer dilaporkan dalam 2 tahun lepas dimana breast cancer is the biggest threat! hoh..takutkan bila mengetahui fakta ini. So, ayuh kita mula minum plain water mulai hari ini!

Banyak lagi khasiat plain water sebenarnya. Wateva pun, kita mesti berazam mulai sekarang untuk mula minum air masak tiap-tiap hari! Dan sebab most of the time kita dipejabat, so rajin-rajin ke pantry isi air dalam botol (bukan curi makan kat pantry..huuu~ ^_^) sebagai penambah semangat anda..hambik haa gambar plain water! ;)



God Bless Us Readers!

Artikel dipetik dari: www.rileks.com/lifestyle/trendz/women



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...